Blog - Latest News

Testování systému digitalizace stavebního řízení nemůže být na úkor právní jistoty povolování staveb a územního plánování

Platforma pro zdravý stavební zákon dnes po jednání s ministrem pro místní rozvoj a zástupci klíčových profesních organizací upozorňuje na to, že závažné problémy, které ohrožují nejen současný stavební trh, ale také celkový rozvoj infrastruktury v České republice v důsledku nezvládnuté digitalizaci DSŘ a NGUP přetrvávají.

Pro investory, jak soukromé, tak veřejné, je klíčové, aby systém fungoval bez problémů. Bez plně funkčního systému nelze hovořit o žádné právní jistotě, což je pro běžící projekty zásadní problém. Aktuální stav systému představuje právní nejistotu, která má vážné důsledky pro investiční procesy.

Platforma vyjadřuje silné znepokojení nad současným harmonogramem, který ukazuje, že plné funkčnosti Digitálního stavebního řízení (DSŘ) nebude dosaženo před koncem roku a v případě Národního geoportálu územního plánování (NGUP) pravděpodobně ještě později.

Obce jsou v současné době paralyzovány v možnosti regulovat své území, což má vážné dopady na přípravu infrastruktury, včetně VRT a obnovitelných zdrojů energie (OZE). Stát nemůže pokračovat v těchto klíčových aktivitách bez plně funkčního NGUP.

Vzhledem k vážnosti situace se všechny odborné skupiny shodují na nutnosti rychlého legislativního opatření v podobě bypassu, který by právě právní nejistotu odstranil do doby, než bude digitální systém komplexně a bezchybně fungovat. Toto opatření by mělo umožnit návrat k podávání žádostí a řešení územně plánovací dokumentace k datu před 30. 6. 2024. Tento krok je nezbytný nejen pro stavební zákon, ale také pro další dotčené oblasti. Hledání této cesty MMR během jednání přislíbilo. MMR také expertům poskytne technické zadání a akcelerační dokumentaci z již realizovaných zakázek v rámci DSŘ a NGUP. Stejně tak MMR přislíbilo, že se odborné skupiny budou aktivně podílet nápravě nefunkčních částí obou systémů

Platforma pro zdravý stavební zákon bude nadále aktivně sledovat vývoj situace a požadovat nezbytná opatření k vyřešení této krize. Funkčnost stavebních procesů je pro nás prioritou, stejně jako právní jistota pro všechny zúčastněné strany.

K dnešnímu jednání ještě dodáváme, že se jednalo o velmi konstruktivní jednání, které pomohlo všem přítomným pochopit problémy, se kterými se setkávají, a které je potřeba řešit. Toto jednání mělo nicméně proběhnout před rokem, v době přípravy zadání pro digitalizaci. Nebo alespoň v době, kdy již odborné skupiny varovaly před problémy a nefunkčností systému jako celku. Realizovat jej nyní v diskutovaném obsahu ve snaze nalézt, jak se z problému dostat, je všeříkající.

Doplnění: 

Ve veřejném prostoru se objevila informace, že Platforma pro zdravý stavební zákon v souvislosti s nepodařenou digitalizací stavebního řízení a územního plánování dříve požadovala návrat k původnímu stavebnímu zákonu, nyní to již nepožaduje.

Je v této souvislosti nutné zdůraznit, že Platforma, podobně jako jiné odborné svazy a uskupení návrat k původní právní normě nikdy nepožadovala. Dříve ale opakovaně upozorňovala na špatně řešená přechodná ustanovení v rámci novely stavebního zákona a rizika z toho vyplývající /týkala se jen samotného stavebního zákona, ale již nikoli dalších změnových/. A v době, kdy bylo zřejmé, že digitalizaci nelze v daném čase zvládnout jsme požadovali odklad účinnosti těch částí zákona, které využití digitálních platforem výslovně vyžadovaly, anebo právě úpravu přechodných ustanovení.

Dodáváme přitom, že i nyní se domníváme, že je nezbytné přijmout takové legislativní změny, které odstraní právní nejistotu, kterou nezvládnutý proces digitalizace přináší.