Požadavky na parkování elektromobilů zdraží byty o stovky tisíc
Od 7. září probíhala třídenní konference České parkovací asociace. Největší debatu více než stovky účastníků vzbudila prezentace na téma nových předpisů, norem a vyhlášek při výstavbě bytů a přidružených parkovacích míst pro elektromobily. Novela vyhlášky, která má vejít v platnost 12. listopadu 2021, může zdražit každý nový byt podle prvotních odhadů o 800 tisíc až 1,5 milionu korun. Smyslem novely vyhlášky 268 o technických požadavcích na stavby je zajistit u nově vystavěných bytů také dobíjecí místa pro elektromobily.
„To zcela bezprecedentním způsobem zvyšuje nákladovou cenu výstavby bytů, náklady jsou přenášeny ve formě požadavků na stavebníka, a tím pádem na občany,“ uvedl Zdeněk Soudný z Asociace developerů. A dodal: „Nové požadavky na elektromobilitu, uvedené v novele vyhlášky, jsou výrazně umocněny dalšími novými a souvisejícími požadavky na protipožární ochranu. Zde nejde pouze o rizikovost vzniku požárů v podzemních parkovacích stáních z hlediska rozvodů a zařízení, ale o nové požadavky zejména na stavebně technická řešení objektu, další opatření proti vzniku požáru, jeho případnou likvidaci včetně odstranění hořícího vozu. Kombinací těchto dvou vlivů pak dojde ještě k dalšímu zvýšení ceny bytu a dalšímu snížení dostupnosti bydlení.“
Budoucností logistiky v Praze budou kola Robert Sobčák z odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy se podělil o zkušenosti s rostoucími nároky na logistiku v Praze. Pandemie a následný boom e-shopů a s tím spojené balíkové dopravy ukázaly fyzické limity Prahy. Hustota dopravy, emise do ovzduší, možnosti zaparkovat bez porušení předpisů, to vše je odvrácenou stranou pohodlí občanů, kteří jsou zvyklí zboží objednat a jen vyzvednout před domem. „V roce 2020 se v logistice udály změny, které měly trvat řadu let. Vzniká tak potřeba lépe využívat existující přepravní kapacity, optimalizovat poslední míli, tj. dodání až domů, propojit online a retail obchodní modely a snížit emise přepravy,“ uvedl Sobčák. A prozradil řešení: „V listopadu 2020 jsme spustili mikrodepo Florenc. Jedná se o místo, kde mají firmy jako DPD, PPL, DoDo nebo Rohlík.cz překladiště, kam hromadně zavezou zboží. Odtud pak zboží putuje k zákazníkovi prostřednictvím kurýrů na kolech. Pilotní provoz se nám osvědčil a položil základy pro rozšíření cyklologistiky v Praze.“ Mikrodepem Florenc prošlo za necelý rok přes 55 tisíc balíků a kurýři ujeli na kolech 26 545 km. Další depo má být otevřeno během září na Andělu. Parkování jako třaskavé téma O komunikaci regulace parkování, tzv. modrých zónách, promluvil Petr Horský, předseda České parkovací asociace (ČPA). Proč se podle něj lidé staví k regulaci parkování odmítavě? „Municipality se většinou s lidmi nebaví. Podíl veřejných zakázek v oblasti marketingu představuje 2 % z celkového objemu komunikačního trhu, zatímco v zemích západní Evropy je to 15–20 %. Dokud města nebudou se svými občany komunikovat profesionálně, neprosadí si své vlastní kroky. Není nic horšího, než když se občan o regulaci parkování dozví až v momentě, kdy mu před domem značkaři kreslí modré čáry,“ prozradil Horský. Závěr konference patřil již tradičně vyhlášení soutěže Parkoviště roku, kdy odborná porota ocenila v kategorii „Parkoviště a garáže“ pražské BB Centrum jih. „Porotu zaujal jak rozsah celého projektu, který zahrnuje 2235 parkovacích stání, tak i výsledky implementace nejpokročilejších technologií – bezlístková technologie, mobilní platby od různých poskytovatelů, téměř 100% eliminace neoprávněně parkujících vozidel, možnost průjezdu vozidel mezi budovami, přesná evidence a reporting a mnohé další,“ řekl k vítězi Petr Váverka z ČPA. V kategorii „Města a městská parkovací politika“ odborná porota vybrala město Harrachov a jeho systém řešení parkování v turistickém středisku. V kategorii „Inovace“ uspělo řešení MPLA Offstreet a Supervision, které nahrazuje závorové systémy rozpoznáváním registračních značek a umělou inteligencí.